Developed in conjunction with Joomla extensions.

هوش مصنوعی در انتخابات 2024آمریکا

رضا میرزایی کارشناس ارشد روابط بین الملل

در عصر حاضر هوش مصنوعی بسته به وضعیت کشورها دارای نقش و شراکتی فعال در انتخابات می باشد که عمدتا در سازمان های دولتی و و فضای تبلیغاتی استفاده می شود(به عنوان نمونه در بلاروس یک چت بات که خود را فردی 35 ساله و اهل مینسک معرفی نموده بود توانست اپوزیسیون درگیر این کشور را تا انتخاب قطعی پارلمانی وی! گمراه نگه دارد) . هوش مصنوعی می تواند بسیاری از وظایف کارشناسان کارزارهای انتخابی را بعهده گیرد. در سال 2013 درست یکسال قبل از انتخابات، با ظهور ChatGPT ، این محصول در پیش نویسی سخنرانی ها و متن های جمع آوری کمک های مالی استفاده بیشتری می شده است. برخی اندیشمندان آمریکایی معتقدند با توجه به بی اعتمادی مردم آمریکا به تشکیلات سیاسی، فقدان مقررات هوش مصنوعی و افزایش نگرانی در مورد دیپ فیک ها (ویدئو ها ، تصاویر و صداهای تولید شده توسط هوش مصنوعی)، احتمالا ادغام این فناوری فعلا در پشت صحنه خواهد ماند(1).

انتخابات در ایالات متحده آمریکا دارای فرایندی پیچیده و چند لایه است که شامل سطوح محلی، ایالتی و فدرال می باشد. در ایالات متحده هر چهار سال یکبار برای انتخاب ریاست جمهوری و معاون وی انتخابات برگزار می گردد. انتخابات آتی در نوامبر 2024 برنامه ریزی شده است. بطور کلی ایالات متحده از انواع سیستم های انتخاباتی استفاده می نماید، که برجسته ترین آن مدل کالج انتخاباتی در انتخابات رئیس جمهور می باشد. در این سیستم هر ایالت بر اساس نمایندگی کنگره تعداد معینی انتخاب کننده دارد. نامزدی که اکثر آرا را در یک ایالت بدست آورد معمولا تمام آرای الکترال آن ایالت را دریافت خواهد نمود(با استثنای دو ایالت که از روش تناسبی استفاده می شود). در انتخابات آتی 435 کرسی مجلس نمایندگان و 34 کرسی از 100 کرسی مجلس سنای آمریکا در معرض رقابت قرار خواهد گرفت. این انتخابات مشمول انتخابات دیگری نیز می باشد که مرتبط با فرمانداران ایالتی و منطقه ای و... خواهد بود. در حال حاضر(این تاریخ) برخی نمودارهای آبجکتیو به لحاظ ایالتی میزان در معرض تغییر بودن در مجلس سنا را بیشتر مرتبط با حزب دموکرات و مجلس نمایندگان را مرتبط با حزب جمهوری خواه و محتمل دانسته اند(2).

از هوش مصنوعی که زمینه شروع آنرا اوایل دهه 1900 میلادی می دانند و البته تا دهه 1950 را فاصله سکون آن دانسته اند(3)، امروزه به عنوان یک چالشگر یا در بیانی شدیدتر باتلاق ساز انتخاباتی یاد می شود! به عنوان نمونه نظرسنجی های زیادی اخیراً منتشر شده است که نشان می دهد چقدر اضطراب در عموم مردم در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر انتخابات ایالات متحده وجود دارد(پروژه GETTING-Plurality، دانیل آلن(در برآوردی جدای از این پروژه سه چهارم امریکایی ها!(7))). این پروژه،  اطلاعات غلط یا دیس اینفورمیشن(ودیپ فیک) را بطریقی بانی اصلی دانسته است(البته20 ایالت مقرراتی را علیه دیپ فیک تصویب نموده اندو چندین لایحه دیگر در هاوایی، لوئیزیانا و نیوهمپشایر  تصویب شده و در انتظار امضای فرماندار هستند(6).در سطح فدرال و فعالیت آژانس های مستقل نیز اقداماتی انجام گرفته است که حتی برخی از آنان با مشکل مغایرت با قوانین اساسی ایالات متحده روبرو بوده است). در این پروژه بحث های دیگری در مورد چگونگی استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی برای تقویت تعامل دموکراتیک و تقویت یکپارچگی انتخابات در کنار پرداختن به اثرات نامطلوب این فناوری وجود داشته است. سعی در انصراف رای دهندگان(اختلال در درک عمومی)، آسیب پذیری فزاینده زیرساخت های انتخاباتی به دلیل هوش مصنوعی، تعاملات حریم خصوصی و حفاظت ، از جمله موضوعاتی بوده است که مضافا در این پروژه مورد توجه بوده است (4).

در برآوردی دیگر استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی در  تولید روایات جعلی ، ایجاد فایل های صوتی جعلی (جعل هویت نامزدها) با هدف گیری یکپارچگی و فضای اعتماد رای دهندگان، تداخل در انتخابات توسط بازیگران داخلی و خارجی ، نفوذ در شبکه های کمیته های ملی /حزبی و افشای اطلاعات حساس (هک ایمیل های شخصیت های سیاسی) و مخلوط سازی اطلاعات نادرست و درست با هدف تاثیر بر مسیرهای سیاسی و تخریب روانشناسانه عمومی، نفوذ در پایگاه های داده ، سرقت هویت و نشر آن و ایجاد اختلال توسط هرزنامه ها نیز مطرح است. شاید بتوان گفت بصورت فنی تر در کنار باگ های محتمل چت بات ها، سوی گیری یا تبعیض الگوریتمی و یا مثلا تولید ربات های هدفمند و در دسترس نیز جایگاه خاص خود را در این میان خواهد داشت... (به عنوان نمونه دو روز قبل از انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر، یک فراخوان رباتیک تولید شده توسط هوش مصنوعی با صدایی شبیه جو بایدن از مردم خواست تا رای خودرا برای ماه نوامبر ذخیره کنند(8)).

در کنار چنین تهدیداتی، فرصت ها و مزایای قابل توجهی نیز وجود خواهد داشت که شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های جمعیتی و رفتاری رای‌دهندگان و تولید پیام ها یا محتواهای هدفمند، اطلاع رسانی فوری از طریق مصاحبه ها و سخنرانی ها و اخبار، تایید صلاحیت رای دهندگان، شمارش آرا و تایید برگه های رای پستی، همچنین آموزش عمومی رای دهندگان از طریق پلتفرم های اختصاصی و ایمن و... می باشد که البته نیازمندقانونگذاری، ابتکارات امنیتی سایبری، شفافیت ، همکاری بین المللی و آموزش عمومی (اخلاق حرفه ای)خواهد بود(5).

از لحاظ سیاسی و روابط بین الملل در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، محیط بین الملل، ژئوپلیتیکی متشنج برآورد می شود. اینکه نتایج احتمالی انتخابات آمریکا می تواند چه تاثیراتی بر جهان و معادلات و معاملات بین الملل داشته باشد، فضای درک استفاده از ابزارهای مهمی چون هوش مصنوعی را شاید ترغیب بیشتری نماید! به عنوان نمونه در مقطعی کناره گیری بایدن از انتخابات و پیشی گرفتن ترامپ توانست در بازارهای جهانی جنجال آفرین باشد. مثلا شاخص های اروپایی شروع یک هفته سنگین را تجربه کرد و یا شاخص شانگهای 1.2 % کاهش داشت و ...(9). این موضوع مرتبط با بازار جهانی است اما از نظر بین الملل تحلیل ها می تواند در فضایی مه آلود قرار گیرد. با پیروزی جمهوری خواهان و آمدن ترامپ فضا را می توان فضای غیر قابل پیش بینی و حتی پروپاگاندایی در نظر گرفت. این فضا که تجربه شده است هم پیمانان غربی را نیز به نگرانی سوق خواهد داد، به عنوان نمونه اروپایی ها و اعضای ناتو به نگرانی های خاص خود باز خواهند گشت، چرا که آینده سیاست های تجاری و دفاعی ایالات متحده برای اروپا بسیار مهم خواهدبود. رویکرد جنگ طلبانه یا تقابلی در قبال چین، اتحادیه اروپا را برای همسویی بیشترتحت فشار قرار خواهد داد و شوک تجاری در بین الملل محتمل خواهد بود که احتمالا با شدت بالا فضای تجاری چین/اروپا را متاثر خواهد ساخت(10). البته مسائل مرتبط با شرق دور، روسیه و جنگ اوکراین ، اسرائیل و فلسطین، اعراب و روابط سیاسی تجاری آنان، ایران و مسائل منطقه ای خاورمیانه و حتی تحرکات کره شمالی نیز جایگاه خود را جهت بحث خواهد داشت.

شاید بتوان گفت موضوع مهم آنست که ذهنیت ترامپ شعار "اول آمریکا" است و این ذهنیت در کنار احتمال های بزرگ (ژئوپلتیک،ژئواکونومیک یا ژئواستراتژیک و...) فضای معاملاتی سیاسی ، البته با یک مدل پیچیده و اصطلاحا تا حدودی سرسختانه در سو گیری های آمریکایی را به لحاظ تحلیلی پیشنهاد می نماید.

با تمام این تفاسیر هوش مصنوعی هنوز هم متولد ایده ها و هوش انسانی محسوب شده و بسته به بستر ها، مهارت ها، قوانین، سطوح تکنولوژیک و سایر موارد قابل مدیریت خواهد بود. ذکر این نکته مهم است که هوش مصنوعی می تواند بر ضد امکان فعالیت های مخرب خود نیز استفاده شود. به عنوان نمونه هوش مصنوعی می تواند ویدئو ها و فایل های صوتی را بررسی و موارد مشکوک را برچسب گذاری یا حذف نماید که این مورد اخیرا تجربه شده است. آنچه مسلم است هوش مصنوعی در تولید اطلاعات غلط انتخاباتی بویژه شباهت های ایجاد شده توسط آن (دیپ فیک ها) نقش قابل توجهی خواهد داشت که البته از نگاه تقابلی کارشناسان مرتبط دور نمانده است. بطور کلی تاثیر هوش مصنوعی بیشتر متمرکز بر محیط اطلاعات انتخابات(شامل اعتماد عمومی)، امنیت سایبری و مدیریت انتخابات می باشد که دربرگیرنده ریسک ها و فرصت ها می باشد. هر چند هوش مصنوعی به پیشرفت و ادغام در تمام جنبه های جامعه مدرن ادامه خواهد داد، با اینحال در حال حاضر هوش مصنوعی توانسته به عنوان یک عامل تاثیر گذار در انتخابات سراسر جهان جلب توجه نماید(11). به نظر می رسد هزینه استفاده از هوش مصنوعی در شرایط موجود به نسبت شدت تاثیر گذاری آن در انتخابات ارزان برآورد می گردد.

 

تحریریه مجله ایرانی روابط بین الملل

 

  1. https://www.cnbc.com/amp/2023/12/17/how-2024-presidental-candidates-are-using-ai-in-election-campaigns.html
  2. https://fa.wikipedia.org/wiki/
  3. https://www.tableau.com/data-insights/ai/history
  4. https://ash.harvard.edu/articles/ai-and-the-2024-elections/
  5. https://www.captechu.edu/blog/good-bad-and-unknown-ais-impact-2024-presidential-election
  6. https://www.aljazeera.com/news/2024/6/19/a-lack-of-trust-how-deepfakes-and-ai-could-rattle-the-us-elections
  7. https://www.govtech.com/artificial-intelligence/americans-worry-ai-deception-will-affect-2024-elections
  8. https://abc7chicago.com/post/chicago-could-artificial-intelligence-impact-2024-election-voters/15036951/
  9. https://www.aa.com.tr/en/americas/us-election-possible-outcomes-continue-to-impact-global-markets/3282347
  10. https://www.eiu.com/n/us-election-its-impact-on-europe/
  11. http://www.rstreet.org/research/impact-of-artificial-intelligence-on-elections/

سخن سردیبر

دکتر زهرا شریف زاده سردبیر مجله
دکتر زهرا شریف زاده سر دبیر مجله
دکتر زهرا شریف زاده سر دبیر مجله ایرانی روابط بین الملل 

گفتگو

دکتر امیر هوشنگ میر کوشش در گفت و گو با ایلنا
دکتر میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا

یادداشت

دکتر محمد منصورنژادعضو هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران 
دکتر محمد منصورنژادعضو هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران 
دکتر میکائیل سانیار در گفتگو با بوکان پرس
دکتر تاج الدین صالحیان دکتری تخصصی روابط بین الملل ،دکتر حمید احمدی نژاد  ...
🖋مهدی مستفید کارشناس حقوق ودانشجوی ارشد حقوق دادرسی اداری
میکائیل سانیار دکتری مسائل ایران
دکتر امیر هوشنگ میرکوشش(دکتری تخصصی روابط بین الملل)
دکتر زهرا شریف زاده (دکتری تخصصی روابط بین الملل)

مفاهیم و نظریه ها

دکتر امیر هوشنگ میرکوشش مدیر مسئول مجله ایرانی روابط بین الملل و عضو هیئت ...
دکتر امیر هوشنگ میرکوشش

مطالب پربازدید

دکتر امیر هوشنگ میرکوشش
دکتر امیر هوشنگ میرکوشش
دکتر امیر هوشنگ میرکوشش
متن سخنرانی دکتر امیر هوشنگ میرکوشش به مناسبت 18 می روز جهانی موزه و میراث ...
دکترامیرهوشنگ میرکوشش

تبلیغات

فراخوان مقاله

تمامی حقوق برای مجله ایرانی روابط بین الملل محفوظ است ©2024 iirjournal.ir. All Rights Reserved

Please publish modules in offcanvas position.